Bezpieczeństwo podczas lekcji zdalnych

Bezpieczeństwo w trakcie zdalnej lekcji wychowania fizycznego – 12 zasad.

           Najważniejszym aspektem zdalnej lekcji wychowania fizycznego bez wątpienia jest bezpieczeństwo dzieci , a także nauczycieli prowadzących zdalne lekcje wf-u. Ze względu na brak oficjalnych wytycznych w jaki sposób powinna być prowadzona zdalna lekcja wychowania fizycznego (prócz ogólnych opinii i zaleceń) część nauczycieli wychowania fizycznego rezygnuje z prowadzenia zajęć ruchowych podczas lekcji online na rzecz teorii sportu , edukacji zdrowotnej oraz przepisów dyscyplin sportowych.

Najczęstsze powody rezygnacji z prowadzenia ćwiczeń podczas lekcji wf online.

  1. Strach przed narażeniem dzieci na przypadkowe urazy i kontuzje oraz odpowiedzialność prawna z tym związaną.
  2. Brak chęci do ćwiczeń ze strony młodzieży(najczęściej starszej).
  3. Brak odpowiednich warunków do pracy i  jakościowego sprzętu.
  4. Niskiej jakości łącza internetowe utrudniające pracę. W takim przypadku lekcja praktyczna staje kolejną lekcją teoretyczną przy komputerze.  Plusem takiej sytuacji jest to, że  maksymalnie ograniczamy ryzyko urazu oraz mamy więcej czasu na nadrobienie często zaniedbywanych tematów z teorii sportu i edukacji zdrowotnej. Niepokojącym minusem jest znaczne obniżenie poziomu aktywności fizycznej i kondycji wśród dzieci i młodzieży.

          

Rozmawiając z nauczycielami zauważam, że  wraz z wydłużaniem się okresu nauki zdalnej coraz więcej nauczycieli ma dość siedzenia i prowadzenia lekcji w formie wykładowej, prezentacji czy dyskusji i przekonują się do prowadzenia bardzo łatwych ćwiczeń w trakcie lekcji online. Stosując najprostsze i wszystkim znane ćwiczenia można znacznie ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia niechcianych urazów i rozruszać zasiedziałe dzieci oraz siebie samego.

Styl prowadzenia zdalnej lekcji wf przez nauczycieli wychowania fizycznego

Wprowadzając dodatkowo teorię łączymy ją z praktyką. Na jednej z największych facebookowych grup tematycznych poświęconej nauczycielom wf, zapytałem o formę prowadzenia lekcji online . Okazuje się, że zdecydowana większość nauczycieli (która wzięła udział w ankiecie) przynajmniej część lekcji poświęca na proste ćwiczenia fizyczne i stara się je łączyć z teorią. W ankiecie wzięło udział 309 nauczycieli. 204 nauczycieli, czyli większość ankietowanych prowadzi lekcje mieszane i łączy teorie z praktyką.  78 skupia się głównie na ćwiczeniach. Tylko 27 ankietowanych nauczycieli nie prowadzi ćwiczeń podczas swojej lekcji. Warto dodać, że grupa liczy ok. 13 000 tysięcy członków, dlatego na ten moment trudno wyciągnąć daleko idące wnioski.

         Wracając do kwestii bezpieczeństwa. Jeśli już decydujemy się na prowadzenie lekcji z ćwiczeniami to warto o bezpieczeństwo zadbać na najwyższym poziomie i stworzyć własny wewnętrzny dokument/regulamin/zasady zdalnej lekcji wf. Takie zasady mogą pomóc nam w zmniejszeniu prawdopodobieństwa wystąpienia niechcianych urazów. Zapewne wielu nauczycieli czytających ten artykuł już taki posiada. Dlatego proszę o porównanie go z poniższym i zwrócenie uwagi w komentarzu na to co można dodać, żeby był jeszcze bardziej skuteczny i zwracał uwagę na najważniejsze kwestie.

Poniżej znajduje się moja propozycja, którą można modyfikować i wysłać również swoim uczniom.

Zasady zdalnej lekcji wychowania fizycznego dla uczniów biorących udział w ćwiczeniach:

  1. Mam włączoną kamerkę (nie ma obowiązku dla niećwiczących)
  2. W domu jest przynajmniej jedna osoba dorosła, która może pomóc, gdyby zaszła taka potrzeba
  3. Mam wygodny i dopasowany strój sportowy, który nie ogranicza moich ruchów
  4. Nie posiadam na sobie biżuterii i akcesoriów, które mogą przeszkadzać w ćwiczeniach (wystające kolczyki, bransoletki, naszyjniki, długie łańcuszki, zegarki itp.)
  5. Długie włosy spinam w kucyk
  6. Posiadam antypoślizgowe obuwie lub ćwiczę jedynie na powierzchni, która nie jest śliska
  7. Miejsce, w którym ćwiczę pozwala na swobodne wykonywanie ruchów w każdej płaszczyźnie
  8. Czuję się dobrze, jestem zdrowy  i nie przyjmuję żadnych leków.  Jeśli przyjmuję lekarstwa to posiadam zgodę od lekarza na uczestnictwo w lekcji wf
  9. Słucham uważnie poleceń i rad nauczyciela, które udziela w celu poprawienia swojej postawy lub techniki ćwiczenia
  10. Zgłaszam najszybciej jak to możliwe złe samopoczucie lub ból
  11. Odpowiadam na czacie lub przez mikrofon  na pytanie, “Jak się czujesz?” (w trakcie lub po ćwiczeniach).
  12. Regularnie piję wodę.

Będę wdzięczny za wpisanie w komentarzu zasad bezpieczeństwa, które nie pojawiły się wyżej, a wprowadzają je Państwo podczas swoich lekcji. Dzięki temu możemy razem stworzyć najbardziej uniwersalne i pomocne zasady uczestnictwa w zdalnej lekcji wychowania fizycznego.

One Comment

  • kolejna propozycja zasad zdalnej lekcji wf

    Używam typowych lub nietypowych przyborów (np. piłeczka, balon, ręcznik, plastikowa butelka itp.) za wiedzą i zgodą rodzica.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *