Gry i zabawy na świeżym powietrzu – 10 sprawdzonych propozycji

Flagi (sztandary) – Grupę należy podzielić na 2 drużyny. Przestrzeń do gry może być łąką z drzewami, ale również boiskiem lub dużą salą gimnastyczną. Na polu gry trzeba wyznaczyć umowną linię środkową oraz strefę flagi, w której ją umieścimy. W tej strefie nie może stać żaden z zawodników drużyny broniącej. Do strefy flagi może wejść jedynie zawodnik drużyny przeciwnej. To jedyne miejsce, gdzie zawodnicy broniący nie mogą dotknąć zawodnika drużyny przeciwnej. Zadaniem każdego zespołu jest zdobycie flagi przeciwnika i przeniesienie jej do bazy wyznaczonej przez organizatora. Jeśli podczas próby przechwytywania flagi, ktoś z przeciwników zostanie dotknięty(na połowie drużyny broniącej) musi wrócić na swoją połowę i zacząć od początku skradanie się do flagi. Co zrobić, żeby bardziej zaktywizować uczestników gry? Zawodnik dotknięty na połowie drużyny przeciwnej może mieć do wykonania dodatkowe zadanie w postaci konkretnych ćwiczeń. Inna wersja flag proponuje by zawodnik, który został złapany na połowie drużyny broniącej został „zamrożony” do momentu, aż któryś z jego kolegów lub koleżanek z zespołu nie „odmrozi” go przez dotknięcie. Grę można poprowadzić na czas lub np. do 3 wygranych punktów.

Photo by Debra Brewster on Unsplash

Dziadek – Uczestnicy gry tworzą krąg i wybierają jednego chętnego, który staje w środku. Zadaniem dzieci jest podawanie piłki dowolną częścią stopy w taki sposób, by stojący w środku tzw. „dziadek” nie mógł przejąć piłki. Po przejęciu lub dotknięciu piłki przez dziadka następuje zmiana  „dziadków”. Do środka wchodzi ostatnia osoba, która dotknęła piłkę przed dotknięciem jej przez dziadka. Grę można utrudniać poprzez zmniejszanie ilości kontaktów z piłką lub zwiększenie ilości dziadków będących w środku okręgu.

Koszykarskie 21 – Gra polega na rzucaniu piłki do kosza(np. z linii rzutów wolnych lub z innego wyznaczonego miejsca naprzeciwko kosza) zgodnie z wcześniej ustaloną kolejnością uczestników. Za każdy celny rzut uczestnik otrzymuje 3 punkty i w nagrodę  kontynuuje rzuty z tego samego miejsca. Za dorzucenie piłki po niecelnym rzucie wykonanym bezpośrednio po zebraniu piłki od tablicy rzucający otrzymuje 2 punkty (zawodnik musi złapać piłkę zanim odbije się od podłoża). 1 punkt zdobywa uczestnik  jeżeli piłka po niecelnym rzucie dotknęła ziemi, a dorzucona piłka wpadła do kosza. Jeśli piłka odbije się więcej niż 1 raz, zawodnik traci możliwość rzutu. Grę wygrywa ten uczestnik, który pierwszy zdobędzie 21 punktów.

Photo by Noah Silliman on Unsplash

Zośka – gra zręcznościowa polegająca na podbijaniu nogami małej piłeczki podobnej do woreczka gimnastycznego. Piłka najczęściej wypełniona jest ziarnami lub piaskiem. W zośkę można grać indywidualnie lub grupowo. Podczas gry zawodnicy często wykonują różnego rodzaju efektowne triki, które urozmaicają grę. Zachęcam również do obejrzenia filmu z ćwiczeniami oraz poradnikiem jak zrobić zośkę. Link do filmu znajduje się TUTAJ.

Raz, dwa, trzy baba jaga patrzy – Uczestnicy zabawy ustawiają się w szeregu w miejscu wskazanym przez prowadzącego. Prowadzący wybiera „babę jagę”, która stoi np. na końcu boiska lub sali. Zadaniem uczestników jest jak najprędzej dotrzeć do baby jagi. Przemieszczać się można tylko w momencie kiedy baba jaga jest odwrócona i krzyczy hasło: „Raz, dwa, trzy baba  jaga patrzy”. Po tym haśle wszyscy uczestnicy zabawy muszą stanąć w miejscu w bezruchu. Osoba, która poruszy się i zostanie wskazana przez babę jagę wraca do miejsca startu gry. Wygrywa osoba, która najszybciej dotknie babę jagę. Kolejną babą jagą zostaje wygrany uczestnik zabawy.

Przeciąganie liny – To sposób na dobrą zabawę i kształtowanie siły mięśni ramion. Dzięki linie możemy rozwijać również innych cechy motoryczne. Przykłady poniżej.

Photo by Anna Samoylova on Unsplash

Szczur – kolejna zabawa z wykorzystaniem liny, dzięki której możemy kształtować skoczność. Uczestnicy zabawy tworzą krąg. W środku staje prowadzący, który kręci liną po podłodze. W tym czasie uczestnicy muszą skakać nad liną tak by nie dotknęła ich stóp. Z zabawy odpada każdy uczestnik, który zatrzyma krążącą linę dowolną częścią ciała. Zabawę wygrywa ostatnia osoba, która pozostanie w grze.

4 kąty – Zabawa bieżna, która polega chowaniu się w jeden z czterech wyznaczonych kątów. Prowadzący siedzi w środku pola  zabawy. Pole zabawy powinno być kształtu figury posiadającej 4 kąty. Każdy z kątów przed grą jest nazwany 1,2,3 lub 4 kątem. Kiedy prowadzący ma zamknięte oczy uczestnicy gry biegają dookoła prowadzącego. W momencie klaśnięcia przez prowadzącego wszyscy muszą jak najszybciej wbiec w wybrany kąt. Prowadzący(wciąż z zamkniętymi oczami)  po upływie ok. 3-5 sekund wskazuje głośno dowolny kąt np. Kąt nr 4. Wszystkie osoby znajdujące się w tym kącie mają dodatkowe zadanie ruchowe do wykonania , a następnie siadają przy prowadzącym. Pozostali uczestnicy kontynuują bieg. Zabawę wygrywa ostatnia osoba, która pozostała w grze. Żeby zaktywizować uczestników, można zmienić częściowo reguły zabawy. Uczestnicy znajdujący się we wskazanym przez prowadzącego kącie, po wykonaniu dodatkowego zadania ruchowego mogą z powrotem dołączyć do zabawy.

Sportowe kalambury – Uczestnicy dzielą się na kilka drużyn i przedstawiają bez słów różne dyscypliny sportu. Ta drużyna, która szybciej odgadnie przedstawioną dyscyplinę lub konkurencje sportową zdobywa 1 punkt. Każda z drużyn może wyznaczyć przedstawiciela lub grupowo przedstawić wylosowaną lub wybraną przez siebie dyscyplinę.

Jeśli znacie jakąś inną ciekawą i sprawdzoną grę lub zabawę ruchową zachęcam do zostawienia pomysłu w komentarzu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *