15 pomysłów aktywizujących sportowo dzieci i młodzież

Aktywność fizyczna jest jednym z kluczowych czynników zdrowego stylu życia. Zdalne nauczanie drastycznie obniżyło poziom ruchu wśród dzieci i młodzieży. W dobie zdalnej nauki dzieci spędzają ok. 7-8 godzin dziennie przed monitorem i smartfonem (lekcje, prace domowe, gry, media społecznościowe) .  Myślę, że dla wielu nauczycieli WF-u i edukacji wczesnoszkolnej dużym wyzwaniem jest efektywna aktywizacja uczniów. Jest to również wyzwanie dla rodziców dzieci biernych motorycznie. Poniżej wymieniłem 15 pomysłów na to co można zrobić, żeby zwiększyć aktywność fizyczną wśród dzieci i młodzieży.

Photo by Juliane Liebermann on Unsplash

1. Przykład aktywnego rodzica (wspólne uprawianie ulubionej dyscypliny sportowej dziecka).

2. Towarzystwo przyjaciela/przyjaciółki, którzy zmotywują siebie nawzajem, kiedy komuś zabraknie chęci  – wspólne spacery, przebieżki, gry z elementami zdrowej rywalizacji, zabawy podczas których można porozmawiać i zadbać o swoją kondycję.

3. Przykład aktywnego nauczyciela i trenera, który zachęca sprawnością, wiedzą i osobowością do dbania o swoje zdrowie i ciało.

4. Inspiracja w postaci filmu biograficznego lub fabularnego o zawodnikach różnych dyscyplin sportowych, którzy dzięki pasji i ciężkiej pracy osiągnęli wysoki poziom sprawności fizycznej. Propozycje filmów  dla młodszych: Karate kid, Małolaty ninja, Step up, Rocky, Reggae na lodzie,  Kosmiczny mecz. Dla starszych:  Siła spokoju, Simon Amman lot bez końca, Kamil Stoch moja historia, Moneyball, Rocky.

5. Nowy, funkcjonalny sprzęt i trenażery do ćwiczeń – paraletki, hantle, drążek, gumy, piłki, skakanka i wiele innych.

6. Aktywność w ciekawych miejscach (sprawdzone i polecane lub nieodkryte do tej pory) parki i lasy, górki miejskie, stadiony, ścieżki przy zbiornikach wodnych.

Photo by Mike Benna on Unsplash

7. Uświadomienie korzyści jakie niesie za sobą regularna aktywność fizyczna oraz konsekwencji bycia biernym(fizyczne, zdrowotne, psychiczne, społeczne – część z tych aspektów poruszyłem w TYM filmie).

8. Chwalenie, docenianie i kibicowanie dziecku na głos nawet za najmniejsze postępy (to buduje , napędza i upewnia młodego człowieka  w działaniu)

9. Ciekawe i nieodkryte dotąd place zabaw i tory przeszkód , siłownie plenerowe, parki linowe itp.

10. Stawianie sobie wyzwań lub ustalenie celu motorycznego (20 minutowy trucht lub spacer 5km dziennie, podciągnięcie się 5 razy na drążku w 3 miesiące, przebiegnięcie 1km poniżej 4min w 3-6miesięcy, wykonanie dwutaktu z 10 celnymi rzutami pod rząd, skakanie na skakance 3 dni tygodniu minimum 10min, zadowalający wskaźnik BMI).

11. Nagradzanie za osiągnięcie ustalonego celu motorycznego. Oczywiście nagroda nie powinna być celem samym w sobie, ale miłym dodatkiem, który zwieńczy ciężką pracę i rozwój pasji.

12. Korzystanie z kanałów na YouTube poświęconych aktywności fizycznej (wfonline, człowieku rusz się, trener łukasz choiński i wiele innych). To czas, który można spędzić aktywnie z trenerami z pasją i pomysłem.

13. Korzystanie z nowoczesnych technologii. Gry ruchowe na kinekcie z elementami tańca i innych sportów. Zegarki z nawigacją i pulsometrem, które pokazują rezultaty treningu i pomagają w dokumentacji efektów.

Photo by Artur Łuczka on Unsplash

14. Zacznij od podstawowych czynności. Używaj schodów zamiast windy. Korzystając z transportu miejskiego możesz wychodzić przystanek wcześniej. Dbaj częściej o porządek w mieszkaniu. Dłuższe spacery i zabawy z psiakiem. Zmieniaj pozycje podczas nauki z siedzącej na stojącą.

15. Zakup dobranego, wygodnego i estetycznego stroju oraz obuwia do ćwiczeń. Niedopasowany strój może ograniczać  mobilność, krępować i zniechęcać do aktywności fizycznej.

To tylko 15 z wielu pomysłów, które mogą pomóc w aktywizacji dzieci. Drogi czytelniku, jeśli masz swój sprawdzony pomysł na to jak rozruszać uczniów w trakcie pandemii to napisz go proszę w komentarzu. Stwórzmy bank pomysłów, które pomogą zadbać o ruch i zdrowie młodych ludzi 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *